autor wpisu: Autor | komentarzy (0)
Potężny kontrakt dla PKP Intercity Remtrak

W wyniku podpisanej umowy między PKP Intercity, a PKP Intercity Remtrak spółka w Libiszowie zyska zlecenia, które zapewnią jej stabilizację na kolejne 30 miesięcy. Umowa obejmuje remont 330 wagonów standardzie P4 za kwotę 214 milionów złotych netto
Poinformował o tym dziś w Libiszowie Maciej Małecki – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych. Obecny był również Robert Telus – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a także Marcin Baranowski – Starosta Opoczyński, Janusz Ciesielski – Radny Sejmiku Województwa Łódzkiego oraz przedstawiciele obu kolejowych spółek.
– Jesteśmy dziś tu na Ziemi Opoczyńskiej żeby ogłosić wielki, potężny kontrakt, który spółka PKP Intercity zleca firmie Remtrak. Mówimy o wykonaniu napraw P4 dla 330 wagonów z floty Intercity. Zdecydowana większość wróci tu później na naprawę P3, a ponad połowa wszystkich wagonów zostanie zmodernizowana w ramach P4 tu w Libiszowie, tu w Remtraku. Kontrakt jest warto 214 milionów złotych netto. – mówił m.in. Maciej Małecki.
Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów nawiązał do sytuacji firmy Remtrak w 2015 r., gdy firma chyliła się ku upadkowi, a w Powiecie Opoczyńskim było wysokie bezrobocie.
– Jeszcze kilka lat temu jak rządzili nasi poprzednicy zakłady kolejowe Remtrak nie miały przyszłości. Ci, którzy rządzili Polską nie mieli pomysłu. Po co remontować wagony w polskim zakładzie jak z pewnością ktoś poklepie po plecach z zagranicy, jeśli ten kontrakt się zleci po za granice kraju. Platforma postawiła krzyżyk na Ziemi Opoczyńskiej, tu w Libiszowie, ale od 2016 r. rozpoczęliśmy systematyczny, ale konsekwentny proces ratowania i budowania siły tych zakładów, bo tu są ludzie, którzy znają się na pracy – mówił Maciej Małecki.
W podobnym tonie wypowiadał się Robert Telus – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, który mówił, że o sytuacji firmy Remtrak nie może mówić bez wzruszenia. Po raz kolejny w tym miejscu przypomniał o hulającym wietrze po fabrycznych hal.
– Pamiętam jak ten zakład wyglądał przed 2015 r. Pamiętam jak na tych halach pustych, bez okien hulał wiatr. Pamiętam o tym, że pracowało tu 150 osób i było 5 mln. zł. długów. Firma była do zamknięcia i sprywatyzowania. Kolejna firma w Polsce do sprywatyzowania – mówił Robert Telus – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Robert Telus przypomniał, że zakład Remtrak jest położony na terenie Gminy Drzewica, co jest symboliczne, ponieważ to właśnie w tej gminie za czasów rządów PO-PSL zlikwidowano posterunek Policji, zlikwidowano połącznie kolejowe z Łodzią. Dziś to wszystko zostało przywrócone, a połączenie kolejowe Drzewica – Łodź cieszy się dużym zainteresowaniem. Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi przypomniał także o reaktywacji linii kolejowej nr 25 tj. Tomaszów Maz. – Skarżysko – Kamienna. Podkreślił także, że duma napawa go fakt, że lokomotywy z logo Opocznianki jeżdżą nawet po Europie.
– Polska powiatowa jest dla nas ważna. Polska w ogóle nie dla nas ważna. Że tutaj też mieszkają ludzie – może przede wszystkim i też chcą mieć miejsca pracy, też chcą pracować, też chcą godnie zarabiać i to jest nasza troska. Nasza troska żeby tu było coraz lepiej. – mówił Robert Telus.
Przedstawiciele spółki PKP Intercity oraz PKP Intercity Remtrak komentując umowę podkreślali, że miejscowy zakład dzięki podpisanej umowie ma zapewniony cykl pracy przez 30 miesięcy. Spółka PKP Intercity notuje rekordowy wzrost przewozów osób i w tym roku prawdopodobnie zostanie przekroczona bariera 60 milionów pasażerów. Tegoroczne wakacyjne miesiące były rekordowe pod względem liczby przewiezionych pasażerów. W lipcu i sierpniu z usług przewoźnika skorzystało ponad 7 mln. pasażerów w każdym z wakacyjnych miesięcy.
Na dzisiejszym spotkaniu byli także obecni lokalni samorządowcy m.in. Marcin Baranowski – Starosta Opoczyński i Janusz Ciesielski – Radny Sejmiku Województwa Łódzkiego. Obaj samorządowcy podkreśli, że Remtrak po odbudowaniu swojej pozycji jest obecnie jednym z największych i perspektywicznych pracodawców w regionie także z powodu podpisania umów z powiatową szkołą w Drzewicy, z której w przyszłości będą rekrutować się kadry. Radny Ciesielski przypomniał także, że jest pomysł elektryfikacji linii kolejowej nr 25. To co kiedyś się nie opłaciło, dziś się rozwija.
Pojazdy kolejowe w Polsce są serwisowane na pięciu Poziomach. P1 – oznacza przegląd doraźny, P2 – to przegląd co 6 miesięcy lub 60 tys.km. P3 – to przegląd w okresie między 18-24 miesiącem od przeglądu P4. P4 – to przegląd odbywają się co 3-5 lat i oznaczają dokładny przegląd wszystkich podzespołów i mają na celu planowanie wymiany podzespołów P5 – to przegląd, który wykonuje się co 12-23 lata i oznacza on całkowitą modernizację. O poziom P4 i P5 szerzej pisaliśmy w artykule pt. Co oznacza serwis pociągów w standardzie P4 i P5 dla pracowników w regionie?