Ten pociąg w tym miejscu nie powinien kończyć biegu
Opoczyński dworzec kolejowy może w najbliższych 5 latach odzyskać dawny blask, a mieszkańcy regionu opoczyńskiego zyskają jeszcze lepsze połączenie nie tylko ze stolicą województwa łódzkiego, ale także z województwem świętokrzyskim. Dziś na dworcu w Opocznie z udziałem Marszałków Województwa Łódzkiego i Świętokrzyskiego oraz Zarządu Powiatu Opoczyńskiego odbyło się spotkanie w sprawie studium projektowo-technicznego „Modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 25 na odcinku Tomaszów Mazowiecki – Skarżysko Kamienna”
W dzisiejszym briefingu prasowym na temat planowanej modernizacji linii kolejowej nr 25 uczestniczyli: Grzegorz Schreiber – Marszałek Województwa Łódzkiego, Andrzej Bętkowski – Marszałek Województwa Łódzkiego, Marcin Baranowski – Starosta Opoczyński, Maria Barbara Chomicz – Wicestarosta, Michał Białek – członek Zarządu Powiatu Opoczyńskiego oraz Rafał Kądziela – Wiceprzewodniczący Rady Powiatu Opoczyńskiego.
– Kolej granic nie zna. Ludzie jeżdżący koleją chcieliby przemieszczać się pomiędzy miejscowościami niezależnie od tego, czy znajdują się one na terenie jednego województwa, czy na terenie dwóch, trzech województw. Po prostu, chcą tylko kolejami jeździć, a nie tak jak tu. Jesteśmy na dworcu, do którego dojeżdża pociąg i kończy bieg. Ten pociąg w tym miejscu nie powinien kończyć biegu. Ten pociąg powinien jechać dalej w kierunku województwa świętokrzyskiego. Myślę, że to jest nasz cel. To jest to co chcemy osiągnąć, budując nasze porozumienie, porozumienie dotyczące modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 25, a doskonałą okazją, która spełnia to nasze marzenie jest rządowy projekt „Kolej Plus”, bo do tego projektu chcemy wspólnie aplikować – mówił m.in. Grzegorz Schreiber – Marszałek Województwa Łódzkiego.
– Ciesze się, że robimy to wspólnie, a nie oddzielnie, ponieważ ta trasa nas łączy. To działanie podjęte razem ma większe szanse na zrealizowanie się i spełnienie. (…) Początek to będą prace planistyczne, które szacujemy, że pochłoną około 3 200 000 złotych (z dofinansowaniem), a później projektowe, które pochłoną kwotę na pewno około 40 000 000 złotych. Szczęściem naszym jak i wyznacznikiem jest, aby cała ta modernizacja i elektryfikacja od Skarżyska-Kamiennej do Tomaszowa Maz. zakończyła się w ciągu 5 lat od dnia dzisiejszego – mówił Andrzej Bętkowski – Marszałek Województwa Świętokrzyskiego.
– Należę do tego pokolenia, które pamięta czasu jak pociągi nie kończyły biegu na dworcu w Opocznie, a jechały dalej. Sam z nich korzystałem. Cieszę się, że podejmowane są kroki, które przywrócą dawne połączenia i ułatwią mieszkańcom naszego powiatu podróżowanie – powiedział z kolei – Marcin Baranowski – Starosta Opoczyński.
Jak informuje Łódzki Urząd Marszałkowski, ogłoszony przez PKP PLK nabór składa się z dwóch etapów. W pierwszym – przez okres 90 dni – przyjmowane będą od jednostek samorządu terytorialnego zgłoszenia projektu i pomysły inwestycyjne. Następnie zgłoszenia będą oceniane pod względem formalnym i kwalifikowane do etapu drugiego. W etapie drugim samorządy będą miały 12 miesięcy na opracowanie wstępnego studium planistyczno-prognostycznego. Możliwości powrotu i rozwoju kolejowych połączeń zapewnia dofinansowanie ze środków Programu, które wynosi 85%, pozostałe 15% stanowić będą środki własne samorządów. Budżet Kolej Plus wynosi 5,6 mld zł, co przy 15% udziale samorządów daje możliwość zrealizowania inwestycji o wartości 6,6 mld zł. Zadania realizowane w ramach Programu mogą obejmować opracowanie dokumentacji projektowo-technicznej lub opracowanie dokumentacji projektowo-technicznej wraz z realizacją robót.
Program Kolej Plus zaplanowano do realizacji do 2028 roku.