O czym warto wiedzieć kupując nowy samochód?

Początek roku to tradycyjny okres wyprzedaży rocznika w większości salonów samochodowych. Wybraliśmy się do jednego z nich. W końcu samochodu nie kupuje się codziennie, a więc warto porozmawiać z ekspertem. Rozmawiamy z Arturem Thomasem – kierownikiem salonu KIA w Tomaszowie Mazowieckim.
Czym kierować się przy wyborze samochodu?
Dziś na rynku motoryzacyjnym mamy bardzo duży wybór samochodów. Producenci oferują coraz bogatsze wyposażenie
i szeroki wybór silników benzynowych oraz diesla. Przy wyborze samochodu staram się zdiagnozować potrzeby klienta, zarówno podczas rozmowy w salonie jak i w czasie jazdy próbnej. Jeśli mógłbym doradzić potencjalnemu klientowi, to nie kierowałbym się największym rabatem jaki oferuje dana marka samochodu, ale tym, co dostajemy za określone pieniądze i czy oferta odpowiada naszym potrzebom.
A co dla klientów jest najważniejsze przy wyborze nowego samochodu?
Moim zdaniem, dla większości klientów największe znaczenie ma jednak cena samochodu. Mamy klientów, którzy czekają na wyprzedaże rocznikowe niemalże cały rok. Nabycie nowego samochodu po niższej cenie, z upustem rocznikowym oferuje dużo większe bezpieczeństwo, niż kupno samochodu używanego. Na drugim miejscu postawiłbym wyposażenie samochodu, kolejno bezawaryjność, koszty eksploatacji oraz długą gwarancję fabryczną.
Czy klienci, których Pan obsługuje mają sprecyzowane potrzeby, czy raczej stara się Pan pomóc w wyborze?
Uważam, że jest grupa klientów którzy mają sprecyzowane potrzeby i szybko podejmują decyzję o zakupie samochodu. Jednak zdecydowana większość klientów, oczekuje fachowego doradztwa w zakresie kupna samochodu. Staram się zdiagnozować potrzeby klienta, do jakich celów ma służyć samochód i co jest dla niego najważniejsze.
Czy zdarzyło się Panu tak, że klient przyszedł z zamiarem zakupu konkretnego modelu, ale po rozmowie z Panem wybrał inny model?
Tak się zdarza bardzo często. Marka KIA ma bardzo szeroki wybór modeli i często klient po przetestowaniu kilku aut przekonuje się, że inny, niż założony wcześniej model odpowiada jego potrzebom.
Jakie najwcześniej pytania zadają Pana klienci?
Bardzo często klienci pytają o koszty serwisowania samochodu oraz ubezpieczenie. Mogę śmiało powiedzieć że te kształtują się na niewysokim poziomie. Większość modeli ma przeglądy wykonywane co 2 lata lub co 30 tysięcy kilometrów. Po roku eksploatacji przewidziana jest jedynie wymiana oleju w silniku. Natomiast koszty ubezpieczeń komunikacyjnych mamy jedne z tańszych na rynku.
Nie ma już dziś chyba marki, które nie oferowałaby swoim klientom tzw. jazdy próbnej. Czy taka jazda wypływa na decyzję klientów?
Uważam że jazda testowa w dzisiejszych czasach jest standardem. Dobrych kilka lat temu, czasami śmiałem się, że przy wyborze modelu auta, cała rozmowa była o kolorze – czerwony czy zielony. Dziś klient jeżeli nie pyta o jazdę testową to sam go do tego zachęcam, aby podjęta przez niego decyzja finalna była trafna. Uważam, że zadowolony klient wróci do nas nawet po kilku latach.
Są podzielone opinie co do tego jakie auto wybrać. Mam na myśli: nowe czy używane. Wielu przeciwników zakupu nowych aut broni się dużym spadkiem wartości w ciągu pierwszych trzech lat. Jak Pan by ich chciał przekonać?
Potencjalny użytkownik nie widzi zaawansowania technologicznego współczesnych samochodów. Na pierwszy rzut oka samochody są coraz ładniejsze i doskonalsze. Producenci samochodów wprowadzają nowe technologie, które nie zawsze są bezawaryjne. Jeżeli mamy długą gwarancję, producent zabiega o bezawaryjność samochodu i bezpieczeństwo klienta. Jeżeli samochód byłby usterkowy to producent traci na tym. Często spotykam się z problemami klientów, którzy zakupili samochód kilkuletni znanej prestiżowej marki ,a nie mogą liczyć na małe koszty eksploatacji i bezawaryjność auta. Często żałują swojej decyzji. Marka Kia ze względu na długą 7 letnia gwarancję z limitem 150 tys. km., cieszy się uznaniem klientów na rynku wtórnym i jest poszukiwana ze względu na to, że gwarancja przechodzi na nowego nabywcę.
Na rynku jest coraz więcej aut o napędzie hybrydowym. Czy to auta mają jedynie swoje przysłowiowe „5 minut”, czy raczej ta tendencja będzie jeszcze bardziej się zwiększać?
Uważam, że rozwój samochodów hybrydowych jest nieunikniony. Producenci samochodów muszą spełnić coraz bardziej restrykcyjne normy toksyczności spalin. Samochody hybrydowe oferują coraz większą radość z jazdy, niskie zużycie paliwa oraz małą wrażliwość na jazdę na krótkich odcinkach i zimnym silniku.
Sprzedaje Pan auta marki KIA i posiada Pan zapewne duża wiedzę, ale czy Pana przygotowanie dotyczy także innych marek?
Marka KIA podczas wprowadzania nowego modelu na rynek, oferuje nam szereg szkoleń, gdzie mamy możliwość porównywania samochodów innych producentów w danym segmencie. Jednego dnia jeździmy samochodami konkurencji, a następnego omawiamy walory techniczne, wyposażenie, gwarancję itd. Sporządzana jest obiektywna punktacja poszczególnych modeli. Muszę powiedzieć, że marka KIA odnotowuje dynamiczny wzrost sprzedaży i wysoki poziom na tle konkurencji. Najlepiej weryfikuje to rynek i poziom sprzedaży samochodów. Klient oczekuje od handlowca profesjonalizmu i doświadczenia oraz przede wszystkim fachowego doradztwa. Wiedza ta musi być poparta wykształceniem technicznym samochodowym, gdyż zorientowany klient szybko wyczuje że handlowiec zna tylko cennik.