Krytyczny raport RIO na temat samorządu Gminy Poświętne
Zbędne zadłużanie Gminy, wynagrodzenie sprzeczne z przepisami prawa, błędne szacowanie wydatków na gospodarkę komunalną, niezrozumiałe zasady finansowe przy wykonywaniu termomodernizacji szkoły w Brudzewicach, brak regulaminu zamówień publicznych do 30 000 euro, nieprawidłowe wymierzanie podatków w sprawach indywidualnych, brak publikacji uchwał budżetowych to najważniejsze zarzuty jakie wypływają pod adresem samorządu Gminy Poświętne z wystąpienia pokontrolnego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Łodzi
Każdy ma prawo się mylić, ale w przypadku samorządu Gminy Poświętne niepokojące jest to, że Regionalna Izba Obrachunkowa powiela zarzuty, które stawiała już w czasie poprzedniej kontroli, która miała miejsce w 2017 r. Wystąpienie pokontrolne z 2017 r. dostępne jest TUTAJ więc można się z nim zapoznać.
Obecną kontrolę przeprowadzono w okresie 13 lipca 2020 roku – 17 sierpnia 2020 roku. Protokół kontroli został podpisany w dniu 26 listopada 2020 roku, a udostępniony został w kwietniu tego roku i można się z nim zapoznać TUTAJ.
W niniejszym artykule pominiemy wątek sprzecznego z prawem wynagrodzenia dla Marii Grzybek, ponieważ ten temat został omówiony w artykule pt. 13 020,00 zł. zawyżonego dodatku funkcyjnego dla Marii Grzybek. Przejdźmy zatem do konkretów.
Zbędna pożyczka
Regionalna Izba Obrachunkowa zarzuca, że 2019 r. Rada Gminy Poświętne zaciągnęła zbędnie 320 000 zł. pożyczki, zadłużając Gminę i generując koszty pożyczki poprzez obowiązek spłacenia odsetek.
– Zaciąganie zobowiązań, które nie będą podlegały późniejszemu umorzeniu, w sytuacji posiadania własnych źródeł finansowania rozchodów oraz planowanego deficytu budżetu należy ocenić negatywnie. Zwrotne źródło finansowania w kolejnych latach obciążać będzie budżet wydatkami bieżącymi z tytułu odsetek. Zgodnie z harmonogramem w całym okresie korzystania z pożyczki Gmina zobowiązana będzie do uregulowania odsetek w kwocie 24.015,45 zł. – zarzuca w raporcie Regionalna Izba Obrachunkowa w Łodzi.
Nieprawidłowa gospodarka komunalna
Dużo uwag RIO zgłosiła do gospodarki komunalnej. Dwukrotnie wytyka złe planowanie dochodów i wydatków w systemie, który powinien się bilansować.
– W uchwale Rady Gminy nr IV/23/2018 z dnia 20 grudnia 2018 roku w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Poświętne na 2019 rok ustalono dochody z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w kwocie 230.000,00 zł. oraz wydatki na system gospodarowania odpadami komunalnymi w kwocie 280.350,00 zł. W uchwale Rady Gminy nr XVIII/102/19 z dnia 20 grudnia 2019 roku w sprawie uchwalenia budżetu Gminy Poświętne na 2020 rok zaplanowano dochody z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w kwocie 350.000,00 zł oraz wydatki na system gospodarowania odpadami komunalnymi w kwocie 403.854,00 zł. – podkreśla w raporcie Regionalna Izba Obrachunkowa.
W wystąpieniu pokontrolnym RIO prowadzi dość długi wywód na temat prawidłowej polityki komunalnej, przytaczając konkretne podstawy prawne, a ten wątek kończy następującą konkluzją.
– Zatem Gmina powinna dążyć do planowania dochodów i wydatków na system gospodarowania odpadami komunalnymi w takich samych wartościach (z wyjątkami wskazanymi w omawianej ustawie), czyli do bilansowania się systemu. W przypadku, gdy zaplanowane realnie dochody z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie pozwalają na sfinansowanie wydatków związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi, wójt gminy winien zapewnić skalkulowanie stawek tak, aby pokrywały one wydatki oraz przedstawić projekt stosownej uchwały radzie gminy – kończy ten wątek RIO.
Termomodernizacja szkoły w Brudzewicach
Równie niezrozumiałe dla RIO są podejmowane uchwały w przedmiocie dość głośnej inwestycji przeprowadzonej w 2019 r., a mianowicie termomodernizacji szkoły w Brudzewicach, zarzucając brak przejrzystości co do braku ujawnienia niektórych wykonawców zadań np. opracowania kosztorysu.
– Przedstawione kosztorysy nie zawierały: nazwy i adresu jednostki opracowującej kosztorys, imienia i nazwiska, z określeniem funkcji osób opracowujących kosztorys, a także ich podpisów, daty opracowania kosztorysu inwestorskiego – zauważa RIO.
Zarzuty odnośnie tego zdania padają także pod kątem jego finansowania.
– Inwestycji pod nazwą „Termomodernizacja budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Brudzewicach” nie ujęto w uchwalonym w dniu 20 grudnia 2018 roku budżecie na 2019 rok. Zadanie to wprowadzono do budżetu i uchwały w sprawie WPF dopiero uchwałą z dnia 18 stycznia 2019 roku, w ograniczonym zakresie (kwota 363.000,00 zł). Należy zauważyć, że Gmina podpisała umowę o dofinansowanie inwestycji w dniu 6 listopada 2018 roku z terminem realizacji 30 października 2018 roku. Termin realizacji został przesunięty aneksem z dnia 6 lutego 2019 roku do dnia 31 sierpnia 2019 roku. Zatem inwestycja powinna być planowana w sposób ciągły i w pełnych wartościach nakładów do poniesienia w 2018 roku i 2019 roku – podkreśla RIO.
Brak regulaminu zamówień publicznych
Skoro jesteśmy przy inwestycjach to RIO zarzuciła także, że Gmina Poświętne nie posiada regulaminu zamówień publicznych o wartości do 30 000 euro.
– Stwierdzono, że Gmina nie posiadała regulaminu udzielania zamówień o wartości do 30.000 euro. W wyjaśnieniu z dnia 16 lipca 2020 roku Wójt Gminy wyjaśnił, że każde zamówienie odbywa się z zachowaniem obowiązujących przepisów prawa i zasad dyscypliny finansowej – napisali w raporcie kontrolerzy z RIO.
– …jednostka sektora finansów publicznych w celu wyeliminowania ryzyka realizacji zadań w sposób nieoszczędny i bez zachowania zasad wydatkowania środków publicznych wynikających z ustawy o finansach publicznych powinna rozważyć wprowadzenie regulaminu udzielania zamówień publicznych, do których nie stosuje się zasad i trybów ustalonych w przepisach ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 2019 ze zm.). – zamykają ten wątek kontrolerzy z RIO.
Nieprawidłowości w zakresie dochodów z tytułu podatków
Prawie 3,5 strony raportu poświęcone jest nieprawidłowościom stwierdzonym w zakresie dochodów z tytułu podatków. Zarzuty dotyczą zarówno indywidualnego wymiaru podatków jak i nieprawidłowym zasad systemu podatkowego obowiązującego w Gminie Poświętne. W tym drugim przedmiocie zarzuty dotyczą przede wszystkim braku imiennego określenia inkasentów. Co ciekawe, to nie jest błąd, który wykryła teraz RIO, bo już w 2017 r. podczas poprzedniej kontroli również RIO stawiało ten zarzut.
– Należyte wyznaczenie czy określenie inkasenta oznacza także obowiązek wyraźnego podania w uchwale rady gminy obszaru działania inkasenta, by nie było wątpliwości, że inkasent dla obszaru 11 jednego sołectwa nie jest uprawniony do poboru podatków na terenie innego sołectwa. Powyższa nieprawidłowość była już prezentowana w protokole kontroli kompleksowej RIO w Łodzi oraz w wystąpieniu pokontrolnym z dnia 19 czerwca 2017 roku znak WK—602/42/2017. W dniu 22 grudnia 2020 roku Rada Gminy w Poświętnem podjęła uchwałę nr XXVIII/162/20 w sprawie inkasa, wskazując imiennie inkasentów podatków – zauważono w wystąpieniu pokontrolnym.
Naruszenie zasady jawności finansów publicznych
Dużo miejsca w wystąpieniu pokontrolnym zajęły też zarzuty dotyczące braku publikacji aktów prawnych w dziennikach promulgacyjnych. Niestety, ale pracownicy UG Poświętne notorycznie nie przesyłają do publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa łódzkiego podejmowanych uchwał.
– Publikacja uchwały budżetowej na 2019 rok, podjętej w dniu 20 grudnia 2018 roku, nastąpiła dopiero po wygaśnięciu budżetu 2019 roku. Ponadto, Gmina powinna publikować również zmiany do uchwały budżetowej – podkreśla w raporcie RIO.
W tym przypadku można mówić o swego rodzaju negatywnej konsekwencji, bo jak zauważa dalej RIO…
– Uchwała budżetowa na 2020 rok, podjęta w dniu 20 grudnia 2019 roku, została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego z dnia 1 lipca 2020 roku pod poz. 3802. Stwierdzono, że zmiany do uchwały budżetowej nie były publikowane w Dzienniku Urzędowym Województwa Łódzkiego – podkreśla RIO.
W konkluzji RIO stawia wniosek, że takie zachowanie narusza zasadę jawności finansów publicznych. Od siebie dodajmy, że jeszcze niedawno w Biuletynie Informacji Publicznej Gminy Poświętne w miejscu uchwał budżetowych były publikowane uchwały RIO o braku uwag do budżetu. Z powyższego widać, że najważniejszy dokument, czyli budżet nie był nigdzie dostępny.
Dlaczego pojawiają się te same błędy?
To oczywiście tylko kilka z wielu zarzutów, które są wynikiem przeprowadzonej kontroli. Dociekliwym proponujemy lekturę w całości raportu RIO, bo mówi bardzo wiele o zarządzaniu Gminą Poświętne. Do kilku wątków – teraz nie omówionych – z pewnością wrócimy w osobnych materiałach.
Warto jednak podkreślić, że Michał Franas – Włodarz Gminy Poświętne został zobowiązany w 25 punktach do usunięcia niezgodności z prawem, które wychwyciła kontrola RIO.
A niniejszy artykuł zakończymy tak jak go rozpoczęliśmy. Jest rzeczą oczywistą, że w zarządzaniu gminnym majątkiem nie da się uniknąć błędów, ale jeżeli jedna kontrola wyłapuje nieprawidłowości, a za cztery lata kolejna kontrola wyłapuje te same nieprawidłowości to zaczynają się rodzić wątpliwości co do kwalifikacji osób pracujących w takiej instytucji.
Pan Franas otoczyły się ludźmi, którym rzekomo daje władze, czują się oni bardzo wanżni i zwyczajnie podpierdal*ją sąsiada. Choćby taki pań guma, który myśli, że jest lepszy od innych…
Na każdego siłacza znajdzie się jeszcze większy siłacz.
pan franas nic nie umie poza manipulacjami. konszachtuje. ma przyboczną grzybkową, która na jego zlecenie ostatnio tylko kontroluje i karci pracowników gminy, włodzarza co chwile nie ma w robocie, a rządzi pirania.włodarzowi to nawet się nie chce na spotkania w starostwie z WFOŚiGW pojechać. błędów wg rio mnóstwo, ale nie kończy się to zarzutami i procesami, wiec po co to rio? całe szczęście, że mieszkańcy gminy wiedzą na kogo nie głosować niedługo.rodzina i przyjaciele na swoim też mam nadzieję skończą pracować po wyborach.
A na kogo głosować?
Czyli nie wszystko jeszcze pozamiatane, skoro tyle niestety wyszlo w naszym pięknym urzedzie
Patrząc na sprawę obiektywnie trzeba podnieść dwie kwestie. Po pierwsze każda kontrola RIO w każdym samorządzie kończy się „wykrywaniem” błędów choćby kosmetycznych bo taki jest sens i cel kontroli. Zatem, że są popełniane błędy również w Poświętnem to nie dziwi w żaden sposób, ale tu właśnie kłania się druga kwestia. Dość szokujący wydaje się rodzaj nieprawidłowości jak np. niezgodna wysokość dodatku funkcyjnego dla zastępcy wójta czy zadłużenie zaciągnięte bez potrzeby, którego konsekwencją są odsetki do zapłaty czytaj: strata finansowa dla samorządu. Wszystko ocenia wyborcy i to oni zdecydują czy pan Franas wespół z panią Grzybek są dalej godni zarządzać gmina… Czytaj więcej »
No i pomyśleć to jeszcze całe dwa lata! aż strach pomysleć ile jeszcze wyjdzie tzw ,,nieprawidlowosci”?