Środkowy pas brukowany w Drzewicy. Czy można po nim jeździć?

Remont DW nr 728 w Drzewicy praktycznie dobiegł końca. Zmieniło się wiele i większość zmian jest oceniana pozytywnie przez kierowców, ale są też wątpliwości. Pojawił się tzw. środkowy pas brukowany i kierowcy mają dylemat jak z niego korzystać. Albo inaczej, czy można z niego w ogóle korzystać?
To element drogowej architektury, który na skalę zastosowaną w Drzewicy w naszym regionie nie był jeszcze stosowany. Nic zatem dziwnego, że z jego właściwą interpretacją mają problem kierowcy, ale nie tylko. Także wśród policjantów zdania co do prawidłowego zachowania na środkowym pasie brukowanym są podzielone. Przedstawmy najpierw to co jest pewne.
Pewne jest to, że celem środkowego pasa brukowanego jest „uspokojenie ruchu”. Takim określeniem posługuje się GDDKiA w swoich opracowaniach. Niewątpliwie nazwa oddaje istotę środkowego pasa brukowanego, bo na przykładzie drogi w Drzewicy już teraz wiemy, że w tych miejscach, gdzie został zastosowany kierowcy jeżdżą wolniej. „Zawężenie” jezdni poprzez zastosowanie środkowego pasa brukowanego skutecznie wymusza na kierowcach zmniejszenie prędkości jazdy. Rzecz podobnie wygląda jak z przejazdem przez skrzyżowanie, na którym wybudowano rondo. Nawet jakby ktoś chciał przejechać szybko przez rondo to jest to fizycznie niemożliwe. Podobnie rzez wygląda z środkowym pasem brukowanym, który kojarzy się najczęściej po prostu z chodnikiem, który zwęża drogę na tyle, że trzeba zdjąć nogę z gazu.
Wbrew jednak potocznej opinii to nie jest chodnik, a pas jezdni tyle, że wykonany w innej technologii. Co ciekawe, to nie jest obszar wyłączony z ruchu, bo o tym czy dany obszar jezdni jest wyłączony z ruchu decydują znaki, a na środkowym pasie brukowanym żadnych znaków wyłączających ruch nie umieszczono. Wokół środkowego pasa w Drzewicy znajduje się jedynie znak poziomy P-7, czyli linia przerywana, która nie wyklucza jej przekraczania. Co innego, gdyby na środkowym pasie zastosowano znak poziomy P-7b, a więc linię ciągłą lub znak poziomy P-21, czyli tzw. zebrę (ukośne pasy), czyli powierzchnie wyłączoną z ruchu.
Czy można zatem wyprzedzać na środkowym pasie brukowanym? To zależy nie tylko od znaków poziomych, ale również i pionowych. Jeżeli przed środkowym pasem brukowanym stoi znak B-25 (zakaz wyprzedzania) to oczywistym jest, że wyprzedzać nie można. Do czego więc służy środkowy pas brukowany?
– Wewnętrzny pas, rozdzielający przeciwne pasy ruchu i oddzielony od nich grubą linią przerywaną, ma służyć jedynie do zjeżdżania z drogi na posesje po lewej stronie lub do włączania się do ruchu przy wyjeżdżaniu z tych posesji w lewo – informowała w swoim czasie GDDKiA w swoich materiałach.
Kierowca, który chce dokonać lewoskrętu nie musi blokować ruchu jadącym za nim innym uczestnikom ruchu i może wjechać na środkowy pas brukowany, a następnie skręcić w lewo, by dojechać do posesji. Świetnie to widać właśnie w Drzewicy, gdzie od ronda biegnie środkowy pas brukowany, a następnie zmienia się w lewoskręt do stacji Orlen.
To na pewno ułatwienie, ale są też kontrowersje. Co zrobić jeśli z dwóch stron kierowcy wjadą na środkowy pas brukowany? Może dojśc do kolizji. Z tego też powodu niezbyt przychylnie na to rozwiązanie patrzy Policja.
Do kuriozalnej sytuacji doszło kilka lat temu w Suchej Beskidzkiej. Kierowca zaparkował swoje auto na środkowym pasie brukowanym i poszedł załatwić sprawę do znajdującego się po drugiej stronie ulicy Urzędu Skarbowego. Pozostawionym samochodem natychmiast zainteresowała się Policja i skończyło się mandatem, bo choć środkowy pas brukowany wygląda jak chodnik to nim na pewno nie jest. Jest to po prostu fragment jezdni.
Aby wykluczyć wszelkie wątpliwości co do sposobu korzystania ze środkowego pasa brukowanego w Drzewicy to obiecujemy, że zwrócimy się do Zarządu Dróg Wojewódzkich, a także Policji z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie.