Program „100 obwodnic” niestety nie dla nas. Inowłódz i Odrzywół muszą walczyć dalej
W ramach rządowego programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych - poinformowało Ministerstwo Infrastruktury. Zła wiadomość jest taka, że żadna nie powstanie w naszym regionie, a przydałoby się co najmniej kilka
Poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej – to główne założenia opracowanego w Ministerstwie Infrastruktury Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, który wczoraj został ogłoszony.
– Ruch pojazdów przez środek miejscowości i uciążliwości z tym związane: korki, zanieczyszczenie powietrza, hałas, to codzienność wielu Polaków. Aby zwiększył się komfort życia mieszkańców zatłoczonych dziś miast i miasteczek, wybudujemy w ciągu 10 lat 100 obwodnic, które wyprowadzą ruch tranzytowy poza tereny zabudowane i przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas prezentacji programu.
Takie kryteria spełnia kilka miejscowości w naszym regionie, ale niestety na mapie nie znajdziemy żadnego z nich. Od strony zachodniej najbliższa obwodnica w ramach tego programu powstanie w Srocku na drodze krajowej nr 12, a od strony wschodniej na drodze krajowej nr 9. Zarówno w jednym jak i drugim przypadku są to wybory dyskusyjne.
W przypadku Srocka po ukończeniu remontu na A1 ruch na drodze krajowej nr 12 spadnie praktycznie do minimum, a w przypadku Skaryszewa po ukończeniu budowy S7 i S12 trudno spodziewać się, że na krajowej dziewiątce będzie olbrzymie natężenie ruchu. Tymczasem miejscowości takie jak: Spała, Inowłódz, w których droga krajowa nr 48 przecina się z drogą wojewódzką nr 726, czy Odrzywół, w którym droga krajowa nr 48 przecina się z kolei z drogą wojewódzką nr 728 na obwodnice nie ma szans – według tego programu. Ten sam argument dotyczy Klowa, w którym DK nr 48 spotyka się z DW nr 727.
Z wypowiedzi Ministerstwa Infrastruktury wynika, że adresatami programu są miasta i miasteczka. To dyskusyjne założenie, ponieważ kryterium stanowi status miejscowości, a nie jej rzeczywiste potrzeby. Po co Srockowi obwodnica, gdy na S8 zostanie wybudowany zjazd na A1 w kierunku północnym? Przecież wszystkie pojazdy będą jeździć tą własnie drogą, a nie zjeżdżać na drogę krajową nr 12. Ten sam argument dotyczy wspomnianego Skaryszewa, który zostanie otulony drogami ekspresowymi S7 i S12, a na tej ostatniej będzie miał węzeł. Jeszcze bardziej dziwi w tym kontekście umieszczenie na tej liście Zwolenia, przez który obecnie przebiega DK nr 12, ale za kilka lat będzie biegła nowoczesna S12 – na pewno nie przez miasto. Jak wynika z komunikatu Ministerstwa Infrastruktury, budowa obwodnic poprawi funkcjonowanie miast najbardziej dotkniętych niedogodnościami wynikającymi z ruchu tranzytowego. W świetle faktu budowy w najbliższym otoczeniu wymienionych miejscowości autostrad lub dróg ekspresowych argument ten jest co najmniej dyskusyjny.
Tymczasem miejscowości takie jak Inowłódz, czy Odrzywół na pewno nie doczekają się budowy w bezpośrednim otoczeniu drogi ekspresowej. Obwodnica jednej i drugiej miejscowości z pewnością zmniejszyłaby natężenie ruchu. Odrzywół ma wyjątkowo ciasną zabudowę. Tym bardziej, że nawet nie wspomina się o tym, by kiedyś w przyszłości droga krajowa nr 48 miała zostać przebudowana do standardu drogi ekspresowej.
Władze Inowłodza z kolei piszą listy do GDDKiA o budowę obwodnicy Inowłodza, a wymieniona instytucja informuje, że na razie DK nr 48 nie jest przewidziana do przebudowy. Mieszkańcy walczą chociaż o postawienie chociaż OPP, czyli Odcinkowego Pomiaru Prędkości i na razie też bezskutecznie.
Kolejnym problemem jest Spała. Jeśli Spała docelowo na stać się ogólnopolskim kurortem to konieczne jest wyprowadzenie z jej centrum drogi krajowej nr 48. Trudno sobie wyobrazić, aby Spała skutecznie konkurowała z innym miejscowościami uzdrowiskowymi w Polsce, gdy przez jej centrum jeżdżą TIR-y.
Jak wynika z informacji Ministerstwa Infrastruktury, program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 został zgłoszony do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów. Kolejnym etapem prac będą konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe oraz opracowanie oceny strategicznej oddziaływania na środowisko. Jest jeszcze zatem czas, aby utworzyć grupę lobbującą za zmianami w przedstawionym projekcie, ale wymaga to pracy różnych środowiskach i koniecznie ponad podziałami politycznymi.
Obwodnica Inowłodza? Czy ktoś na głowę upadł? Przecież tu jest ruch jak w zimę w ZOO a do tego największy generowany jest nie przez TIRy czy nawet busy a przez osobówki i to głównie jeżdżące docelowo (mieszkańcy dojeżdżający do pracy czy działkowicze w ciepłe weekendy czy wakacje), więc nie mające żadnej potrzeby korzystania z potencjalnej obwodnicy. Proponowanie takich rozwiązań w takich miejscach to zwyczajne marnotrawienie pieniędzy. Szczególnie przy uwzględnieniu jak wiele polskich miast nie ma obwodnic. A pytanie o obwodnicę Srocka „bo będzie budowany zjazd na A1” pokazuje, że chyba redaktor zapomniał, że DK12 jest drogą, którą masa osób jeździ… Czytaj więcej »
Jakim trzeba być tumanem żeby pisać takie bzdury , droga krajowa ma 5m szerokości dla tirów to masakra a jeździ ich wcale nie tak mało. Wypadek na wypadku i ktoś pisze że nie potrzebna obwodnica na K48. Niech się burak zastanowi ile osób zginęło na tej nieszczęsnej drodze. Były wójt Stępień coś robił w tym kierunku były podrobione plany, a teraz Włodarz ma ważniejsze sprawy niż bezpieczeństwo mieszkańców gminy Poświętne i nie tylko. Nie przeszkadza mu że giną ludzie. Najlepiej nic nie robić wtedy się nic źle nie zrobi.Masakra.To powinna być droga gminna do 8 ton.
Obwodnica Poświętnego też bardzo potrzebna, jak również przebudowa DK 48.
Ale czy ktoś o tym myśli? ( Lepiej bawić się w pisanie oświadczeń bez daty)
MS , widzę że preferujesz nic nie robienie na tej wąskiej i niebezpiecznej drodze.
Skąd ty się urwałeś.
Chyba przestanę czytać twoje filozoficznie komentarze , gdyż nie dostrzegam w nich myślenia o rozwoju Poświętnego.
@Kryształ – tumanem to trzeba być, żeby nie umieć czytać ze zrozumieniem i logicznie myśleć. Nigdzie nie napisałem, że nie jest konieczna przebudowa DK48. Napisałem, że nie jest potrzebna obwodnica – bo nie jest i o którejkolwiek godzinie sprawdź natężenie ruchu na mapach google czy tomtoma (te drugie stosują TIRowcy), bo to właśnie natężenie ruchu i tonaż decyduje o tym, czy obwodnica jest potrzebna. I nie jest potrzebna, co wynika z faktów, a nie Twojego „widzi mi się” – natężenie jest tutaj śmieszne. Do tego pretensje do wójta o DK, gdzie ta podlega GDDKiA, czyli Ministerstwu Infrastruktury to już w… Czytaj więcej »
Nie do końca jest prawdą że obwodnica nie ma nic wspólnego z DK 48, nie będzie obwodnicy, nie będzie przebudowy DK 48, jedno z drugim jest związane. Wiemy że ta droga podlega GDDKiA ale poprzedni wójt interesował się co się robi przez GD żeby przebudować tą drogę. Na pewno były gotowe plany a przebudowa była zaplanowana na 2017r. Minęło 2 lata a o przebudowie zapomniano i tak pewnie długo będzie przy tym podejściu i zaangażowaniu przez władze gminne.
To, że poszerzenie DK jest związane z budową obwodnicy to tylko Twoja radosna twórczość nie mająca żadnego pokrycia w rzeczywistości – obwodnica a DK to dwie inne drogi i jedna nie zależy od drugiej. Jeśli już miałaby zależeć, to raczej w odwrotną stronę – po co polepszać starą DK jak się zrobi nową obwodnice – taki jest sposób „myślenia” w GDDKiA i w Ministerstwie. A poprzedni wójt mógł zrobić tyle samo co ten wójt, Ty i ja. Jeśli się nie wie w jaki sposób wygląda planowanie dróg, to się zamyka buzie na takie tematy i dokształca. Szczególnie, że w okolicy… Czytaj więcej »
Ty się weź za robotę a nie pilnuj Tirów. Cztery Tiry to przejezdzaja w ciągu paru minut,napewno nie jadą jak na expresowce. Zapewniam Cię że plany były gotowe jeszcze za wójta Stępnia. Ty powinieneś zostać pisarzem gawedziarzem bo lubisz dużo pisać.
O moją pracę się nie martw – swoją się zajmij, bo ja na swoją nie narzekam. Widocznie musisz leczyć swoje problemy zawodowe próbując nieudolnie docinać innym 😉 A jeśli uciekasz się do tak prymitywnych i chamskich docinek to znów to świadczy tylko o Tobie i Twojej niskiej kulturze osobistej. Jeśli cztery TIRy przejeżdżają w ciągu paru minut to robienie obwodnicy za miliony złotych dla kilkunastu czy kilkudziesięciu TIRów na godzinę jest idiotyzmem. No, ale Twoje pomysły już znamy i szczęśliwie zarządzający mają więcej oleju w głowie i nie będą marnotrawili pieniędzy, gdy jest to niepotrzebne. Wystarczy poszerzenie DK i W… Czytaj więcej »
Znalazł się następny EKOLOG lepiej niech giną ludzie oszczędzając las. Brawo
Wspominasz w artykule o ZOO pewnie jakaś klatka by się dla ciebie znalazła.
Nie w artykule a w komentarzu. Co do klatki – jeśli się jakaś znajdzie dla mnie to tylko po to, abyś mógł zapłacić za oglądanie kogoś, kto myśli, bowiem daremnie będzie Ci szukać kogoś takiego gdy staniesz przed lustrem 😉
Tak już poważnie i bez docinek – takich chamów, którzy zamiast merytorycznej dyskusji preferują wycieczki ad personam i ubliżanie powinno się izolować od społeczeństwa z korzyścią dla wszystkich normalnych ludzi.
MS . Kwestia kompetencji i formy działania zarządcy drogi w zakresie budowy i przebudowy jest uregulowana w akcie prawnym rangi ustawowej, to niedopuszczalne jest regulowanie w jakikolwiek sposób w akcie niższego rzędu, jakim jest uchwała w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
MŚ Chłopie, wiesz co chcę ci powiedzieć?
Dużo słów, mało treści. Nie kompromituj się.
„Dużo słów, mało treści. Nie kompromituj się.” – w ten piękny sposób podsumowałeś swoje komentarze. Sam nie zrobiłbym tego lepiej. Akt wyższego rzędu nie może stać w sprzeczności z aktami niższego rzędu (i na odwrót) i tylko o to chodzi, więc jakiekolwiek deliberowanie na temat tego, że ja niby sugerowałem, że to plan zagospodarowania jest planem drogi to efekt braku czytania ze zrozumieniem. Plany zagospodarowania w praktyce planowania wszelkich inwestycji infrastrukturalnych są obecnie wykorzystywane aby uniknąć po kilku latach problemów z koniecznością przebudowy czy nawet przenoszeniem dróg/innych nieruchomości – w ten sposób unika się marnotrawienia środków publicznych. Łopatologicznie mówiąc –… Czytaj więcej »