Poseł Telus. Wykażmy, że to połączenie rzeczywiście było potrzebne
Rozmowa z Robertem Telusem - Posłem na Sejm RP o przywróceniu połączeń kolejowych na trasie Drzewica - Łódź
– Przywrócenie połączeń kolejowych na linii Drzewica – Łódź to z pewnością jedno z ważniejszych wydarzeń w regionie w tym roku. Do takiej tezy upoważnia choćby ilości reakcji, które ukazały się na oficjalnym profilu gminy Drzewica w mediach społecznościowych pod postem o odjeździe pierwszego pociągu. Dlaczego mieszkańcy Drzewicy tyle lat czekali na przywrócenie tego połączenia?
– Właśnie, tak należy o tym mówić. To jest przywrócenie połączeń, które zostały zlikwidowane za rządów PO-PSL. Przywrócenie, a nie nowe połączenia jak niektórzy błędnie określają. Zacznę od tego, że to jest bardzo dobra wiadomość dla regionu. W końcu udało się wyeliminować brak połączenia, który był od dawna przedmiotem dyskusji: społecznych i politycznych. Drzewica jest właśnie świetnym przykładem jak za rządów (PO-PSL) zamykano Polskę powiatową. Likwidowano regionalne połączenia autobusowe, zamykano szkoły, likwidowano posterunki Policji. To za naszych czasów, rządów Prawa i Sprawiedliwości przywrócono posterunek Policji w Drzewicy i dziś nikt powie, że to była zła decyzja. Uruchomiliśmy program regionalnych połączeń autobusowych. Jeśli chodzi o połączenie kolejowe to była jedyna rzecz jaką obiecałem w kampanii wyborczej. Jeśli ten artykuł czytają osoby, które były na spotkaniu ze mną w Drzewicy to pamiętają, że mówiłem wprost o tym, że będę o to zabiegał. To nie są łatwe tematy, ale cieszmy się, że nam się udało.
– Przywrócenie połączenia kolejowego Drzewica-Łódź to na pewno sukces. Jak to zwykle bywa sukces ma wielu ojców, a porażka jest sierotą. Komu należy dziękować za przywrócenie połączeń, bo pod wspomnianym postem wywiązała się dyskusja na ten temat?
– W pierwszej kolejności należy podziękować Sejmikowi Województwa Łódzkiego oraz Marszałkowi Grzegorzowi Schreiberowi, z którym wielokrotnie na ten temat rozmawiałem. Wspomnieć również należy radnego Janusza Ciesielskiego, który jest naszym reprezentantem w Sejmiku. Osobne podziękowania należą się dyrektorowi Jastrzębskiemu z Urzędu Marszałkowskiego, który odpowiadał za kolei i miałem z nim spotkania w tej sprawie. Nie wszyscy znają kulisy negocjacji na ten temat i formułują opinię w mediach społecznościowych bez znajomości faktów. Ubolewam jedynie na tym, że w bezpodstawną krytykę włączają się niektórzy politycy i piszą coś o rolnikach z obornikiem pod domem. Do tego poziomu nie będę się zniżał. Nie patrzę na to i nadal robię swoje. Gdybym zajmował się takim poziomem krytyki to nic był nie zrobił.
– Czy przywrócenie połączeń zmieni zwyczaje mieszkańców, np. młodzież chętniej będzie wybierała studia w Łodzi, a z drugiej strony Drzewica może stać się ciekawą propozycją na weekendowe wypady turystyczne dla mieszkańców stolicy województwa łódzkiego?
– Właśnie taki był argument. Chcemy, aby młodzież z Drzewicy i okolic studiowała w stolicy województwa, a nie w ościennych regionach. Mamy zasilać nasz region młodymi kadrami, ale nie eksportować młodzież do innych regionów. Drzewica jest drugim co do wielkości miastem Powiatu Opoczyńskiego i musi mieć połączenie kolejowe ze stolicą województwa. Drzewica to także perełka turystyczna. Rzeczywiście można tutaj przyjechać w czasie weekendu i pospacerować. Nie muszę przypominać mieszkańcom naszego regionu jakie Drzewica ma walory. Kolejna sprawa to okres jesienny. Wystarczy popatrzeć ile samochodów na łódzkich numerach rejestracyjnych przyjeżdża tutaj na grzyby. Pociąg zatrzymuje się po drodze w Radzicach, w Dębie Opoczyńskiej. Otworzyły się nowe możliwości.
– Pojawiają się głosy krytyczne, że w Drzewicy trzeba przesiadać się na drugi pociąg. Czy jest szansa, aby linia była obsługiwana przez jeden skład?
– Oczywiście, że jest na to szansa. Powiem więcej, że prowadzone są już na ten temat rozmowy. To są rozmowy na poziomie województw, ale mam nadzieję, że już wkrótce pojedziemy z Łodzi do Radomia bez przesiadek.
– Z pewnością bardzo ważnym kryterium utrzymania tych połączeń jest ich dochodowość. Czy samorządy okolicznych gmin. np. Gielniowa, Odrzywołu, Poświętnego i Rusinowa nie powinny się starać o uruchomienie lokalnych polaczeń autobusowych, których rozkład jazdy byłby zsynchronizowany z rozkładam jazdy pociągów?
– Rzeczywiście, dochodowość ma znaczenie. Liczymy na to, że z czasem mieszkańcy „przyzwyczają się” do nowych możliwości, które daje to połączenie kolejowe. W tym momencie to najszybsze połączenie nie tylko ze stolicą województwa, ale np. z bliżej położonym Tomaszowem Maz. Liczę także na to, że lokalni Włodarze podejmą współpracę z Sejmikiem Województwa Łódzkiego i uda się wprowadzić lokalne połączenia autobusowe. Im więcej osób korzystających z tych pociągów tym lepiej. Wykażmy, że to połączenia rzeczywiście było potrzebne. To jest w naszym wspólnym interesie, więc apeluję tutaj o współpracę ponad politycznymi podziałami.