I stał się cud na opoczyńskim rondzie
Rondo Żołnierzy Wyklętych w Opocznie w ciągu drogi wojewódzkiej nr 726 cieszyło się złą sławą ze względu na kolizje, do których na nim dochodziło. Zaproponowana przez Starostę Opoczyńskiego zmiana organizacji ruchu rozwiązała wydawać by się mogło nierozwiązywalny problem. Od czasu sierpniowej zmiany ruchu nie doszło na nim do żadnej kolizji, ani tym bardziej wypadku
Z oddanym do użytku w 2016 r. rondem na skrzyżowaniu ul. E. Biernackiego i Partyzantów wiązano olbrzymie nadzieje w zakresie poprawy bezpieczeństwa. Wszak nie od dziś wiadomo, że rondo wymusza zmniejszenie prędkości, a ruch „na okrągło” minimalizuje ryzyko kolizji.
Z opoczyńskim rondem stało się jednak inaczej. Zamiast poprawy bezpieczeństwa regularnie dochodziło na nim do kolizji lub co gorsza wypadków. Winy upatrywać trzeba jednak w umiejętnościach kierowców, a raczej ich braku, bo każdy wsiadający za kierownicę zdał egzamin na prawo jazdy, więc po rondzie powinien umieć się poruszać.
Rondo Żołnierzy Wyklętych nabrało takiej sławy, że stało się przedmiotem memów lub fikcyjnych wydarzeń lub postanowień w portalach społecznościowych np. W 2019 r. nauczę się jeździć po opoczyńskim rondzie. Zainteresowaniem tym żartem wyraziło ponad 6000 osób. Sporo jak na umiejętność, która powinien posiadać każdy kierowca. Żarty żartami, ale są też poważniejsze statystyki.
– W 2018 r. doszło na tym rondzie do 3 kolizji, w 2019 r. kolizji było już 13. W 2020 r. kolizji było 5, a oprócz tego 2 wypadki, w których ucierpiały 2 osoby – informuje Barbara Stępień – Rzecznik Prasowy Komendy Powiatowej Policji w Opocznie.
W sierpniu tego roku informowaliśmy, że Marcin Baranowski – Starosta Opoczyński jako organ zarządzający ruchem na drogach powiatowych i gminnych podjął decyzję o reorganizacji ruchu w tym miejscu. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule pt. Zmiana organizacji ruchu na Rondzie Żołnierzy Wyklętych w Opocznie.
Na początku nie wszystkim podobały się nowe poziomie oznakowanie, ale efekt zakładany, czyli poprawa bezpieczeństwa został osiągnięty i to w sposób spektakularny.
– Po dokonaniu zmian na rondzie nie odnotowano żadnego zdarzenia drogowego – wyjaśnia Barbara Stępień – Rzecznik Prasowy Komendy Powiatowej Policji w Opocznie w odpowiedzi na nasze pytanie.
Choć zmiana nastąpiła w sierpniu br. to Powiat Opoczyński pismo do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi wysłał jeszcze w październiku 2020 r. Przedstawiono propozycje i wykonano projekt zmian w organizacji ruchu. W pracach i rozmowach z Mirosławem Kuklińskim – dyrektorem ZDW w Łodzi ze strony Powiatu Opoczyńskiego uczestniczyli: Marcin Branowski – Starosta Opoczyński, Maria Barbara Chomicz – Wicestarosta oraz Jarosław Bielecki – dyrektor Wydziału Komunikacji i Transportu. Koszty projektu poniósł Powiat Opoczyński, a przemalowania oznaczeń poziomych ZDW w Łodzi. Efekt jest – jak widać – od dawna oczekiwany. Poniekąd stał się cud.
Nie zmienia to jednak faktu, że kierowcy powinni sobie odświeżyć przepisy regulujące jazdę po rondach. Wszak w chwili obecnej rondo jest najchętniej budowanym elementem spowalniającym ruch w miejscach szczególnie niebezpiecznych. Tym bardziej, że w Opocznie w ciągu drogi DW nr 726 planuje się budowę kolejnych dwóch rond, o czym więcej pisaliśmy w artykule pt. Będą nowe ronda w Opocznie na DW nr 726.