Chciałbym kreować rozwój firmy na najlepszych kolejowych torach
Rozmawiamy z Tomaszem Zelwowcem – Prezesem zarządu i dyrektorem generalnym PKP Intercity Remtrak sp. z o.o.
– Rada Nadzorcza powierzyła Panu funkcję Prezesa Zarządu PKP Intercity Remtrak sp. z o.o. od 1 października 2023 r. Proszę powiedzieć, czy to jest awans, czy wyzwanie?
– To z pewnością jedno i drugie. Chciałbym sprostać zadaniom, które powierzyła mi Rada Nadzorcza i kreować rozwój firmy na najlepszych kolejowych torach.
– Z wykształcenia jest Pan Prezes inżynierem budowy maszyn po Politechnice Warszawskiej. Branża kolejowa to świadomy wybór, czy raczej przypadek?
– Od początku swojej kariery – jeszcze nawet w trakcie studiów – byłem związany z branżą kolejową. Zaczynałem jako technolog-konstruktor w grupie PESY i tam zdobyłem mocne podstawy, jeśli chodzi o budowę różnego typu taboru, byłem też przez 8 lat byłem związany z amerykańską firmą kolejową Genesee & Wyoming Incorporation, która w Polsce działa pod szyldem firmy Freightliner PL oraz Freightliner DE i tam byłem odpowiedzialny za sprawy techniczne oraz zarządzania dużym poolem taborowym.
– A skąd fascynacja branżą kolejową?
– Zawsze fascynowała mnie kolej, zawsze byłem nią zainteresowany. Nie będę ukrywał, że cześć mojej rodziny też jest związana z kolejnictwem. Na rodzinnych spotkaniach zawsze dużo mówiło się o kolei.
– To może wybiegnijmy trochę w przyszłość kolejnictwa. Za kilkanaście lat będziemy mieli kolej dużych prędkości. Pociągi będą przemieszczać się z prędkościami ponad 200-300 km/h. Czy transport kolejowy może stać się konkurencją np. dla transportu samolotowego – w zakresie kontynentalnym? Np. na rynku krajowym, albo na krótkich trasach międzynarodowych typu: Warszawa – Wilno, Warszawa – Berlin.
– Zdecydowanie tak. Transport samolotowy jest bardzo szybki, ale do niego trzeba doliczyć całą procedurę wejścia na pokład. Kolej dużych prędkości świetnie działa we Francji, gdzie przejazd między dużymi aglomeracjami jest stosunkowo krótki, bo pociągi rozpędzają się do highspeedowych prędkości – ponad 300 km./h. Polska ma spory potencjał, jeśli chodzi o kolej dużych prędkości, jeśli połączymy sieć dużych miast siecią highspeedową. Myślę, że taki rodzaj kolei niewątpliwie stanowi przyszłość dla branży transportowej.
– Podróż pociągiem w Polsce przeżywa renesans. Jeszcze 10 lat do tylu tabor był przestarzały, linie były nierentowane. Mówiło się o niewydolności systemu. Co takiego się stało, że mamy wręcz modę na podróżowanie koleją? PKP bije rekordy przewożonych pasażerów.
– Trzeba brać pod uwagę bardzo wiele aspektów. Można zacząć choćby od tego, że jest dużo łatwiejszy dostęp do biletów poprzez internet i różnego rodzaju aplikacje, które dają nam możliwość dostępu do biletu elektronicznego. Poza tym, zdecydowanie poprawił się komfort podróży. Tabor jest nowocześniejszy, ma wygodniejsze siedzenia, klimatyzację, jego design jest bardziej atrakcyjny. Pamiętać należy o udogodnieniach dla osób niepełnosprawnych. Według mojej oceny komfort podróży w ciągu ostatnich kilkunastu lat mocno się poprawił i to spowodowało zdecydowane zwiększenie zainteresowania tym środkiem transportu. Należy zaznaczyć, że ze względu na bardzo duże wymagania związane z utrzymaniem taboru, podróż koleją jest bardzo bezpieczną formą transportu.
– A jaka będzie przyszłość transportu kolejowego? Czy tą tendencje zwyżkową da się utrzymać?
– Mam nadzieję, że ten wzrost będzie podtrzymany i duża ilość pasażerów, która obecnie korzysta z przejazdów kolejowych, pozostanie przy tym środku transportu, albo nawet jeszcze się zwiększy. Pod względem technicznym chcemy zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa, niezawodności i jakości naszych prac.
– Wróćmy na lokalne podwórko. Jakie wyzwania w zarządzaniu firmą widzi Pan Prezes w ciągu najbliższych miesięcy?
– Misją Spółki Remtrak jest zapewnienie niezbędnej ilości taboru na potrzeby przewozowe PKP Intercity. Dodatkowo, poszerzamy naszą ofertę o remonty lokomotyw i produkcję zestawów kołowych. Zależy nam na zwiększeniu kompetencji naszych pracowników, a także zatrudnianiu nowych w Warszawie, Opolu i tutaj w Libiszowie. Zależy mi aby rozwijać Dział Konstrukcyjny oraz Dział Procesów Specjalnych aby móc proponować lepsze rozwiązania techniczne. Dodatkowo, zależy nam na inwestycjach infrastrukturalnych w każdym z naszych Oddziałów w celu zwiększenia mocy produkcyjnych.
Poprawiamy procesy związane z planowaniem i przygotowaniem produkcji aby zoptymalizować wszelkie aspekty produkcyjne. Zależy nam na wprowadzeniu nowoczesnych metod zarządzania produkcji oraz optymalizacji procesów zakupowych.
Najważniejszą sprawą jest wysoko wykfalifikowana i doświadczona kadra specjalistów i managerów, która w powierzonych obszarach realizuje swoje prace na najwyższym poziomie. Nasza firma ma możliwość dzięki tym pracownikom, zapewnić wysoką jakość świadczonych usług.
Staramy się implementować nowoczesne metody zarządzania, takie jak: 5S, Lean Management, Kaizen w każdym obszarze naszej działalności. Staramy się minimalizować postoje taboru i skracać czas dostaw. Rozwijamy również pomocnicze obszary produkcji aby minimalizować ilość prac zlecanych na zewnątrz. Nasza firma ma dzięki temu lepszą kontrolę nad kosztami, terminowością i jakością.
– Kilka ostatnich latach w historii Remtrak to gigantyczny rozwój, gigantyczne wręcz nakłady na inwestycje. Staliście się też poważnym graczem na rynku pracodawców. Dlaczego warto związać się z firmą Remtrak z tego tzw. punktu widzenia pracownika?
– Ponieważ mamy bardzo konkurencyjne wynagrodzenie, mamy bezpieczne warunki pracy w naszych oddziałach, które dodatkowo cały czas poprawiamy, rozwijamy się ilościowo i jakościowo, jeżeli chodzi o prace wykonywane na wagonach osobowych oraz na lokomotywach.
Rozwijamy się również mocno pod względem kompetencyjnym, bo oprócz przeglądów wagonów osobowych dla PKP Intercity wykonujemy również przeglądy lokomotyw, które stawiają przed nami nowe wymagania.
– Kilka lat temu Remtrak był na skraju bankructwa. Krąży w regonie takie ciekawe powiedzenie, że tutaj w Remtraku po halach tylko hulał wiatr. Dziś Remtrak jest na fali wznoszącej, wielkie kontrakty, wielkie hale, wielkie inwestycje. Czy by Pan Prezes wytłumaczył sukces firmy w obecnej chwili.
– Jestem przekonany, że przede wszystkim jest do dobre ukierunkowanie na rozwój jak również to, że udało się pozyskać wiele korzystnych kontraktów od spółki-matki, czyli PKP Intercity, które gwarantują firmie stabilny rozwój. W celu podtrzymania dobrego trendu firma musi być zarządzana przez doświadczonych managerów z wieloletnim doświadczeniem w branży.
– Co jest w biznesie ważniejsze. Pieniądze, czy pomysł na biznes?
– Nie ma co ukrywać, że biznes, robi się po to żeby zarabiać pieniądze. To jest podstawa działalności każdego przedsiębiorstwa, ale często idzie to w parze jedno z drugim. Pieniądze rodzą się z różnych ciekawych pomysłów. Nasza firma od początku swojej działalności była ukierunkowana z konkretnym pomysłem na działalność. Kadra managerska powinna tak wykonywać swoje obowiązki aby maksymalizować zysk.
– Jako firma macie także podpisane umowy partnerskie z powiatowymi szkołami tutaj w regionie. Co by Pan Prezes chciał powiedzieć młodym osobom, które stoją przed wyborem szkoły średniej. W jaki sposób zachęcił takie osoby, aby wybrały profil kolejowy w szkole średniej, a następnie pracowały w branży kolejowej?
– Wydaje mi się, że bardzo dobrym argumentem jest bardzo długi okres w jakim można rozwijać się na kolei. To jest fajne dla młodych ludzi, że przez długi okres mogą zwiększać swoje kompetencje, cały czas się rozwijać i zdobywać nowe umiejętności. Dodatkowo, z racji dużych, naszych inwestycji w całej Polsce mamy bardzo dobry sprzęt, na którym pracujemy, bardzo nowoczesne maszyny i urządzenia, nowoczesne hale, szczególnie tutaj w Libiszowie, więc warunki pracy dla młodych ludzi – według mojej oceny – są bardzo dobre. Zachęcam młodych ludzi jak i doświadczonych pracowników do aplikowania i współpracy z naszą firmą, gdyż jesteśmy dobrym pracodawcą, wymagającym, ale dobrym. Nasza praca jest bardzo odpowiedzialna, ale daje też bardzo dużo satysfakcji. Mówi się, że kolej jest jednym z bezpieczniejszych środków transportu – to bezpieczeństwo gwarantują dobrze wykształcone kadry jakie właśnie posiadamy w naszych oddziałach.
– Panie Prezesie, powiedział Pan, że kolejnictwo to Pana pasja, także rodzinna, ale nie tylko pracą każdy z nas żyje. Jakie ma Pan hobby? Jakie ma Pan zainteresowanie poza zawodowe?
– Hobby jest dla mnie po to, aby na chwilę oderwać się i odpocząć od codziennych obowiązków. Moim zainteresowaniem od wielu, wielu lat jest judo. Staram się w tym kierunku rozwijać, natomiast drugim moim zainteresowaniem jest strzelectwo sportowe.
– A jak udaje się połączyć jedno z drugim, czyli pracę z hobby? Stanowisko Prezesa dużej spółki wymaga częstych biznesowych wyjazdów, wielu spotkań, które długo trwają. Jak udaje się to wszystko połączyć?
– Nie ukrywam, że nie jest to łatwe do połączenia, ale staram się przynajmniej dwa razy w tygodniu znaleźć czas na moje prywatne zainteresowania i zazwyczaj są to weekendy.